Dynamicsite

covid-19

ΠΩΣ ΕΠΗΡΕΑΖΕΙ Ο COVID-19 ΤΟ DIGITAL MARKETING ΤΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ?

Η άφιξη του Covid-19 άλλαξε ριζικά όλες τις πλευρές της ανθρώπινης ζωής. Σε προσωπικό επίπεδο, άλλαξε εντελώς τους κανόνες της ανθρώπινης “επαφής” από τον τρόπο επικοινωνίας με τους άλλους ανθρώπους μέχρι και το πως γίνονται οι αγορές σε ένα σούπερ μάρκετ. Σε επαγγελματικό επίπεδο, οι επιχειρήσεις έπρεπε να συμμορφωθούν στους νέους κανόνες υγιεινής για να κρατήσουν ασφαλείς τους πελάτες και τους εργαζομένους τους. Η πρωτοφανής αυτή κατάσταση ανάγκασε επίσης τις επιχειρήσεις να σκεφτούν και να εφαρμόσουν νέες στρατηγικές Marketing σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα. Η μεγαλύτερη αλλαγή έγινε στην στροφή από το “παραδοσιακό” στο “ψηφιακό”, η οποία αν και υπήρχε εδώ και καιρό, μετά την πανδημία ενισχύθηκε. Η ψηφιοποίηση έγινε λύση και ένας τρόπος για να καλύψουμε τις ανάγκες μας, όπως το φαγητό, τη διασκέδαση, τη μάθηση και την επικοινωνία. Μια ακόμα σημαντική αλλαγή σημειώθηκε στη συμπεριφορά των καταναλωτών ως προς την επικοινωνία τους με τις επιχειρήσεις, τις προσδοκίες τους και την κατανάλωση των προϊόντων τους. Για να επιβιώσει λοιπόν μια επιχείρηση στα καινούργια δεδομένα θα πρέπει πρώτα να αναλογιστεί την παρούσα κατάσταση της ίδιας και του περιβάλλοντος της και έπειτα να προσαρμοστεί κατάλληλα σε αυτή.

Πως έχουν επηρεαστεί μέχρι τώρα οι επιχειρήσεις?

Από τον Μάρτιο, οι επιχειρήσεις παγκοσμίως έπρεπε να προσαρμοστούν γρήγορα και συγκεκριμένα χρειάστηκε να αλλάξουν τον τρόπο με τον οποίο επικοινωνούν, εξυπηρετούν και ικανοποιούν τους πελάτες τους. Ακριβώς σε αυτό το σημείο το Digital Marketing μαζί με την υπάρχουσα τεχνολογία έδωσε λύσεις “σωτηρίας” στις περισσότερες επιχειρήσεις σε όλο τον κόσμο. Άλλωστε το επιτυχημένο Marketing δεν τελειώνει με την πώληση πλέον. Το κλειδί της επιτυχίας βρίσκεται στην ικανοποίηση του πελάτη πριν, μετά και κατά τη διάρκεια της αγοράς διότι ένας χαρούμενος πελάτης όχι μόνο θα επιστρέψει αλλά θα μιλήσει θετικά για τα προϊόντα και την ίδια την επιχείρηση στο περίγυρο του.

Η έξαρση το ιού, έκανε τη διατήρηση και την εξυπηρέτηση πελατών, το πιο σημαντικό στόχο όλων των εταιρειών παγκοσμίως. Ευτυχώς, η σημερινή τεχνολογία βοήθησε τις επιχειρήσεις να εδραιώσουν και να διατηρήσουν τις σχέσεις τους με τους πελάτες ακόμα και κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Εξειδικευμένες πλατφόρμες CRM, chatbots για την εξυπηρέτηση πελατών και emails για τη διατήρηση των σχέσεων, είναι κάποια από τα εργαλεία του Marketing που υπήρχαν, απλά αυξήθηκε η χρήση τους τον τελευταίο καιρό. Η πρόκληση όμως για τις επιχειρήσεις είναι να διαλέξουν αυτά τα εργαλεία που ταιριάζουν στις ανάγκες τους και να τα ενσωματώσουν αποτελεσματικά στις λειτουργίες τους ώστε να εκμεταλλευτούν τα οφέλη τους.
Σήμερα θα μπορούσαμε να πούμε ότι οι επιχειρήσεις μοιράστηκαν σε δύο κατηγορίες. Από τη μια πλευρά είναι οι κλάδοι φορτωμένοι με παραγγελίες όπως τα τρόφιμα, είδη υγιεινής και φάρμακα και από την άλλη, αυτοί που ζημιώθηκαν όπως τα ξενοδοχεία, ο αυτοκινητισμός και τα είδη πολυτελείας. Ανεξάρτητα όμως σε ποια κατηγορία ανήκει κάθε επιχείρηση, τα δεδομένα στην αγοραπωλησία προϊόντων και υπηρεσιών έχουν αλλάξει δραματικά, πόσο μάλλον μετά τον ερχομό του Covid-19. Οι καταναλωτές πλέον χρησιμοποιούν πολλαπλά ψηφιακά μέσα και πλατφόρμες καθόλη τη διαδικασία απόφασης και αγοράς ενός αγαθού. Από αυτή την απόφαση, το κομμάτι της ανακάλυψης και της αξιολόγησης των προϊόντων και των υπηρεσιών επηρεάζεται άμεσα από τις μηχανές αναζήτησης, τα social media και τους influencers. Στο κομμάτι της αγοράς, υπάρχουν διάφοροι τρόποι πραγματοποίησης συναλλαγών όπως τα ηλεκτρονικά πορτοφόλια μέσω εφαρμογών σε smartphones.

Πως μπορεί να επιβιώσει μια επιχείρηση κατα τη διάρκεια της πανδημίας?

Κατά τη διάρκεια της έξαρσης του ιού, οι επιχειρήσεις για να προσαρμοστούν ακολούθησαν και συνεχίζουν να ακολουθούν τρία στάδια αντίδρασης: Σταθεροποίηση, Επαναφορά και Ανάπτυξη. Η μετάβαση από το ένα στάδιο στο άλλο για κάθε μια εταιρεία απαιτεί διαφορετικό ρυθμό και ταχύτητες. Είναι όμως σημαντικό να δίνεται έμφαση στις λύσεις σε κάθε στάδιο σχετικά με την ηγεσία, τους εργαζόμενους και τους πελάτες.

Για τη σταθεροποίηση της επιχείρησης κατά τη διάρκεια μιας υγειονομικής κρίσης, χρειάζεται αρχικά η εξασφάλιση της υγείας και προστασίας των εργαζομένων. Αυτό μπορεί να σημαίνει ότι οι εργαζόμενοι θα δουλεύουν εξ’ αποστάσεως με τα κατάλληλα ψηφιακά μέσα ή δια ζώσης με προστατευτικό εξοπλισμό και νέους κανόνες υγιεινής. Η εξυπηρέτηση και η επικοινωνία με τους πελάτες θα πρέπει να είναι συνεχής και αποτελεσματική. Για αυτό το λόγο, πολλές επιχειρήσεις πρόσθεσαν διάφορους τρόπους ψηφιακής επικοινωνίας όπως ακόμα και πλατφόρμες αυτοεξυπηρέτησης. Πριν απ’ όλα όμως, οι εταιρείες θα πρέπει να έχουν ορίσει τη διοικητική ομάδα που θα πάρει τις σχετικές αποφάσεις και θα σχεδιάσει το πλάνο πάνω στο οποίο θα πορευθούν.

Για την επαναφορά της επιχείρησης στα κανονικά της επίπεδα, η διοίκηση κάθε επιχείρησης πρέπει να πάρει σημαντικές και ξεκάθαρες αποφάσεις για τη λειτουργία αυτής και των καταστημάτων της. Επιπλέον, είναι απαραίτητο να παρέχονται νέα εργαλεία και εκπαίδευση στους εργαζομένους ώστε να μπορέσουν να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα. Η επικοινωνία με τους πελάτες θα πρέπει να είναι προσωποποιημένη και μέσα από τα κανάλια και τις πλατφόρμες που αυτοί επιθυμούν. Όλα τα προϊόντα, οι υπηρεσίες και οι πληροφορίες της εταιρείας θα πρέπει να βρίσκονται online. Ταυτόχρονα, όλες οι υπηρεσίες που παρέχονται στο πελάτη διαδικτυακά θα πρέπει να βρίσκονται μαζί σε ένα κανάλι ή μια πλατφόρμα για την καλύτερη εξυπηρέτηση του.

Μετά την επαναφορά, είναι καιρός για την επιχείρηση να μελετήσει την πορεία της αγοράς και να σχεδιάσει όχι μόνο ένα πλάνο ανάπτυξης άλλα και ένα σχέδιο εντοπισμού και αποφυγής μελλοντικών, πιθανών και παρόμοιων σεναρίων. Παράλληλα η επιχείρηση καλείται να απαντήσει και να καλύψει τις νέες ανάγκες και απαιτήσεις των πελατών και των εργαζομένων.

Πως μπορεί να αναπτυχθεί μια επιχείρηση μετά τη κρίση?

Ο Covid-19 είναι ουσιαστικά η πρώτη παγκόσμια κρίση από τότε που εφαρμόζεται το Digital Marketing. Ποτέ ξανά η ανθρωπότητα δεν αντιμετώπισε παρόμοια κατάσταση με τόσο μεγάλη πρόσβαση σε πληροφορίες. Πλέον υπάρχουν άφθονα δεδομένα σχετικά με τις αλλαγές και την εξέλιξη της καταναλωτικής συμπεριφοράς μετά την έξαρση. Αυτή είναι και μία σημαντική ευκαιρία για τις επιχειρήσεις ώστε να σχεδιάσουν ή να βελτιστοποιήσουν τη στρατηγική τους. Άλλωστε η καλή πληροφόρηση είναι ένα από τα πιο δυνατά όπλα μιας επιχείρησης που της επιτρέπει να παίρνει σωστές αποφάσεις. Για να επιβιώσει λοιπόν μια επιχείρηση μετά από μια πανδημία όπως αυτή, μπορεί να σκεφτεί τις παρακάτω μεθόδους.

Ψηφιοποίηση

Όπως τονίστηκε και στο άρθρο προηγουμένως, η ψηφιοποίηση δεν είναι πλέον επιλογή αλλά αναγκαία προϋπόθεση για μια εταιρεία ώστε να επιβιώσει. Ειδικά σε περιόδους σαν αυτή, οι καταναλωτές θα αγοράσουν περισσότερο μέσα από το διαδίκτυο. Άρα είναι πλέον απαραίτητη η δημιουργία ενός website για όλες τις επιχειρήσεις ακόμα και για αυτές που παρέχουν υπηρεσίες. Έτσι μπορούν να επικοινωνούν άμεσα με τους πελάτες τους και να πουλάνε τα προϊόντα και τις υπηρεσίες τους.

Προσφορά στην κοινωνία

Πολλοί άνθρωποι υπέστησαν απώλειες λόγω της έξαρσης του ιού. Ένας τρόπος για να έρθει μια επιχείρηση κοντά στην κοινότητα είναι βοηθώντας εκεί που χρειάζεται. Για παράδειγμα, μια βιοτεχνία ρούχων θα μπορούσε να επενδύσει στη δημιουργία μασκών προστασίας προσώπου σε προσιτές τιμές. Έμμεσα, με αυτό το τρόπο μπορεί να ενισχυθεί η αναγνωρισιμότητα αλλά και η εικόνα της εταιρίας.

Πληρωμένη διαφήμιση online

Με την άφιξη του ιού, πολλές επιχειρήσεις διέκοψαν τις διαφημίσεις τους στην Google και στα social media λόγω της αβεβαιότητας για το μέλλον. Αντιθέτως, η επισκεψιμότητα των ιστοσελίδων κατά τη διάρκεια της πανδημίας ανέβηκε. Άλλωστε οι καταναλωτές θα χρησιμοποιούν περισσότερο το διαδίκτυο όταν έχουν παραπάνω ελεύθερο χρόνο.

Προσαρμογή

Έρευνες έδειξαν ότι οι ανάγκες και τα ενδιαφέροντα των καταναλωτών άλλαξαν μετά την απαγόρευση κυκλοφορίας. Συνεπώς, είναι μία πολύ καλή ευκαιρία για τις επιχειρήσεις να εντοπίσουν αυτές τις αλλαγές και να προσαρμόσουν τις στρατηγικές, τα προϊόντα και τις υπηρεσίες τους ώστε να κερδίσουν μερίδιο της αγοράς. Επιπλέον, είναι πολύ σημαντικό να προσαρμοστεί και η επικοινωνία μεταξύ εταιρειών και καταναλωτών. Ειδικά σε περιόδους κρίσης προτείνεται ο τρόπος επικοινωνίας με τους πελάτες να είναι πιο φιλικός και προσωποποιημένος καθώς δίνει μια αίσθηση ασφάλειας και εμπιστοσύνης.

Είναι φανερό ότι οι επιχειρήσεις δε θα πρέπει να διστάζουν να επενδύουν πάνω στο αντικείμενο τους ακόμα και σε καταστάσεις κρίσης. Τα στατιστικά δείχνουν ότι οι επιχειρήσεις που δε μειώνουν τον προϋπολογισμό τους για το Marketing κατα τη διάρκεια μιας ύφεσης, σημειώνουν βελτίωση και ανάπτυξη στα επόμενα χρόνια. Χρησιμοποιώντας τα υπάρχοντα δεδομένα, οι εταιρείες είναι σε θέση να καταλάβουν τους πελάτες και τις μεταβαλλόμενες ανάγκες τους και να προσαρμόσουν τη στρατηγική τους κατάλληλα. Η επένδυση με σκοπό την κάλυψη αυτών των αναγκών είναι ο βέλτιστος τρόπος για μια επιχείρηση να αναπτυχθεί και ειδικά κατά τη διάρκεια κρίσεων.

Σίγουρα, οι επιχειρήσεις θα πρέπει να βρουν καινοτόμους τρόπους για να επικοινωνούν με τους καταναλωτές που επηρεάστηκαν από τον Covid-19. Αυτές που θα προσαρμοστούν πιο γρήγορα στις νέες συνθήκες, είναι και αυτές που θα επωφεληθούν περισσότερο. Άρα το Marketing και ειδικά το Digital Marketing είναι απαραίτητο για τις επιχειρήσεις για να επιβιώσουν και να αναπτυχθούν ακόμα και σε μία πανδημία όπως αυτή.

Το dynamicsite.gr έχει ήδη προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα ψηφιοποίησης ώστε να διευκολύνεται η εξυπηρέτηση του πελάτη. Η ομάδα μας λειτουργεί στο 100% των δυνατοτήτων της με τηλεργασία. Μέσω του εργαλείου απομακρυσμένης υποστήριξης FastViewer, οποιαδήποτε στιγμή επιθυμείτε και με απόλυτη ασφάλεια, μπορούμε να βοηθήσουμε με τηλεσύνδεση στην οθόνη σας.

Το dynamicsite.gr σας παρέχει ολοκληρωμένες υπηρεσίες για την επιχείρηση σας σε όλους τους τομείς του Digital Marketing.

Για περισσότερες πληροφορίες κάντε